vrijdag 11 oktober 2013

Seoul: week #6 International Fireworks Festival


Het is inmiddels alweer een week geleden dat ik het International Fireworks Festival bezocht, een jaarlijks festival waarin landen de kans krijgen om hun vuurwerk te showen. Ik had eigenlijk geen idee wat te verwachten en ging op uitnodiging mee. Maar wat een belevenis was het! Ik kon mijn ogen niet geloven.


We zaten op een prachtige plek langs de Han River met uitzicht op de "Yook-sam building" (63 verdiepingen-building), op een deken van de US Army.

Wat ik zelf ook eerst niet wist, is dat in Korea de dienstplicht nog van kracht is. Jongens van 20-21 jaar moeten voor 2 jaar het leger in en dat kan op de Koreaanse of Amerikaanse basis. Heel gek om overal soldaten tegen te komen. Noord-Korea is volgens mij echt niet opgewassen tegen Zuid-Korea ;).

Iemand uit ons groepje zit momenteel in het leger en had deze plek al zes uur lang (!) voor ons bezet gehouden. Omdat hij bij de US Force zit, is hij in de weekenden vrij en mag hij zijn telefoon gebruiken in tegenstelling tot soldaten in het Koreaanse leger.

Er was vuurwerk uit Canada, Japan, Frankrijk en Korea. Canada was een goede start, maar het was een beetje zielig voor Frankrijk en Korea. Hun vuurwerk viel een beetje in het niets bij dat van Japan.


Het voelde voor mij als nieuwjaar, maar dan 10 keer indrukwekkender. Ik kreeg helemaal zin in champagne en oliebollen, maar ik moest het doen met beer and chicken ;). Haha. Wat zijn die Koreanen dol op gefrituurde kip! Echt ongelooflijk. Ik vraag me soms echt af hoe het kan dat Koreanen zo dun blijven. Gefrituurde kip, veel bier, overal pizza, 3x rijst per dag..

Ik heb overigens nog nooit zoveel mensen op dezelfde plek gezien. Waarschijnlijk waren er een miljoen mensen op de been. Het was een crime om er weg te komen en een baan op de snelweg was zelfs helemaal in beslag genomen door de mensenmassa die naar huis wilde gaan. We deden nog een poging om te liften, maar dat lukte niet. We hebben uiteindelijk 1,5 uur gelopen voordat we een taxi aanhielden.


Ik hoopte eigenlijk foto's van iemand anders te kunnen gebruiken voor deze blogpost, maar ik heb nog geen mail ontvangen van die persoon. Het was wat lastig om met mijn camera scherpe en onbewogen foto's te maken in het donker, maar een man die naast ons stond met een statief en een grote Canon wilde ons zijn foto's sturen. Misschien komt er later dus nog een fotoupdate!

3 opmerkingen:

  1. Stralend vuurwerk uit Japan;) dat kan niet goed wezen.
    Waar heb je die paddenstoelen gelaten? Die vond ik ook super en het delen waard.

    Maar wel een belevenis weer, een miljoen mensen op de been! Kunnen we ons geen voorstelling van maken bij Bommen Berend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stralend vuurwerk en paddestoelen uit Japan? Klinkt als een atoombom! Ik heb die 'paddestoelen' met mijn telefoon gefotografeerd omdat ik jullie snel even indruk wilde geven via Whatsapp. Die foto's zijn niet echt in een juist formaat. Hopelijk heeft die man ze op de foto staan!

      Verwijderen
  2. Wauw. Wat gaaf zeg, en wat fijn dat jullie iemand hadden die een plek voor jullie had gefixt! Wat moet dat een geweldige avond geweest zijn. Die foto van de skyline is tof!

    BeantwoordenVerwijderen