maandag 12 augustus 2013

Voorproefje - 여기요!


Niet al te lang geleden had ik zelf maar twee Koreaanse gerechten kunnen bedenken: het meest gegeten bijgerecht Kimchi en Korean Keema. De één omdat ik het in Japan eens heb gegeten, de Keema omdat het een heerlijk recept is uit een van mijn kookboeken van Nigella Lawson.

Ik vond mijn ietwat karige kennis van de Koreaanse keuken eigenlijk niet kunnen als toekomstig inwoner van Seoul, al helemaal toen ik (mede dankzij de Lonely Planet) doorkreeg dat de Koreaanse keuken erg authentiek, eigenzinnig en rijk is. Gelukkig ook maar, want ik zal gedurende mijn tijd in Seoul zelf geen keuken hebben en hierdoor minimaal 3 keer per dag buiten de deur moeten eten. Mocht alles nou helemaal niet smaken (kleine kans) dan is er iets wat ik vorige week heb ontdekt en elke dag wel zou kunnen eten: Koreaanse barbecue. Vorige week heb ik namelijk met Ruben en mijn schoonzussen gegeten bij Yokiyo in Amsterdam.




Dit is zover ik weet het enige restaurant in Nederland waar je Koreaans kunt barbecueën. Je kunt kiezen uit vlees, vis of iets vegetarisch om op de barbecue te leggen. Je krijgt er  altijd een kom rijst, slabladeren, saus en kleine bijgerechten als kimchi, ingelegde ui of gebakken spinazie (banchans) bijgeserveerd. Je wikkelt het gebarbecuede vlees, de vis of iets vegetarisch in combinatie met rijst en saus in de slabladeren en eet dit zo uit de hand op. Ik had voor mijn bezoek gelezen dat je in Korea deze bijgerechten en de rijst onbeperkt en gratis kunt blijven bijbestellen, maar in Holland kan je hier niet zeker van zijn ;). Maar achteraf bleek het bijbestellen net zoals in Zuid-Korea te gaan.

Tijdens ons eten dronken we huisgemaakte ijsthee en 'makgeolli'. Het meest populaire alcoholische drankje in Zuid-Korea is ‘soju’, maar het is naar mijn verwachting niet helemaal mijn cup of tea. Soju wordt gemaakt van graan of zoete aardappelen en heeft een alcoholpercentage van 40%. Makgeolli is zoeter dan soju en wordt net als sake van rijst gemaakt, maar is daarentegen niet helder en ziet eruit als melk. In het restaurant werd het gekoeld geserveerd in een porseleinen theepot. Het smaakte zeker naar meer!

5 opmerkingen:

  1. Yeaaah voor gratis rijst c:
    Het Korean BBQ ziet er leuk uit,
    en fijn dat er in NL ook hebben!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah wat leuk, je hebt de eer mijn eerste comment ooit te hebben geschreven (yay!). Thanks for stopping by!

      Verwijderen
  2. Ik verlang terug naar die spinazie banchans, oewa. Ik ben benieuwd wie de volgende slachtoffers zijn die ik hiermee naar toe kan slepen. Je favicon is trouwens eindelijk verschenen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahaha! Echt geniale foto's!! Heerlijk was het he...heb m'n smaak inmiddels weer, dus ik wil terug! Nu ECHT goed proeven!! :P :P ^_^

    BeantwoordenVerwijderen