dinsdag 20 augustus 2013

Een weekendje Denemarken - A weekend trip to Denmark

Als kind kwam ik gemiddeld eens per jaar in Denemarken om familie te bezoeken. Ruben was er nog nooit geweest en mijn familie zie ik niet zo vaak, daarom was Denemarken de ideale bestemming voor een weekendje weg. De heenreis duurde bijna net zo lang als een directe vlucht Amsterdam-Seoul door de vele wegwerkzaamheden in Duitsland, maar dat gaf ons wel direct het gevoel op vakantie te zijn.

We hebben lekker rustig aan gedaan en vooral tijd doorgebracht met mijn nicht, haar man en hun kinderen. Op zondag bezochten we het kleine 'Ribe', de oudste stad van Denemarken. We beklommen er onder andere de kerktoren en aten een lekker ijsje. Aansluitend hebben we een grote supermarkt bezocht om een voorraadje tykmælk en kammerjunkere in te slaan.

We zijn beide namelijk verknocht aan koldskål, een zuivelgerecht met een soort zandgebakkoekjes erin, vooral nog met blauwe bessen erbij. Het wordt in Denemarken als ontbijt of toetje gegeten en bij warm weer zelfs als maaltijd.

Grappig is dat er maar één fabriek in heel Denemarken staat waar kammerjunkere (de koekjes) gemaakt worden en dat er het hele jaar door geproduceerd moet worden om aan de hoge vraag in de zomer te kunnen voldoen. Het voldoen aan de vraag lukt niet altijd, en dat is dan zelfs landelijk nieuws. Je kunt het volgens mij nergens anders dan in Denemarken kopen, maar het is wel makkelijk zelf te maken.


Op maandag zijn we naar Rømø gereden. Het leuke aan Rømø vind ik dat je met de auto over het strand mag rijden, helemaal tot aan de kust. Je krijgt helemaal zin om even flink gas te geven en aan de handrem te trekken (heb ik niet gedaan hoor, papa ;)). Op een soort verkorte versie van de Afsluitdijk kun je naar het eiland rijden en heb je rondom een uitzicht dat ik erg typisch vind voor Denemarken. Het was wat bewolkt en frisjes, maar we hebben ons er alsnog goed vermaakt met een wandeling.

Nu zijn we alweer terug en is Ruben alweer aan het werk. Tijd voor mij om de online inpakchecklisten en koffer erbij te pakken en voorbereidingen voor het afscheidsfeestje te treffen!


This weekend, my boyfriend and I drove to Denmark to visit family of mine and to have a small summer break together. Ribe, the oldest city of Denmark, was our first destination. After walking around this small city, climbing the church tower and having some nice soft ice, we headed for a supermarket to buy lots of tykmælk and kammerjunkere.These are the two main ingredients of a traditional Danish summer dish: koldskål. My boyfriend and I are absolutely mad about this dish. As far as I know, you can't buy it anywhere outside Denmark, but it's quite easy to make at home.

The next day we took a nice long walk along the shore of Rømø, a small island in the 'Waddenzee' and prepared ourselves for a long drive home to the Netherlands.

Now that we're home again, it's time for me to start packing my bags and to prep for my farewell party!

3 opmerkingen:

  1. Neat-o Irene! Klinkt alsof jullie een heerlijk weekend hebben gehad, alleen een beetje jammer dat de reis zoveel langer was dan gehoopt. Het ijsje ziet er zo lekker uit, haha! En ik ben blij dat het is gelukt met de verticale foto's naast elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben gisteren de hele dag bezig geweest met prutsen en was helemaal trots dat de verticale foto's gelukt waren zonder je hulp. Echt een hobby dat bloggen :).

      Verwijderen
  2. Leuk! :D Wil er ook wel een keertje heen! :]

    BeantwoordenVerwijderen