vrijdag 20 december 2013

"Home, I'm making my way home.."


Het moment is nu echt aangebroken dat ik mijn laatste blogpost vanuit Korea schrijf. Of dit ook mijn laatste blogpost ever is betwijfel ik. Ik heb de smaak wel te pakken gekregen en heb er een leuke hobby bij. Ik moet nog wel even goed bedenken waar ik vanaf volgende week over kan gaan bloggen..Any ideas? ^^

Mijn examens zijn sinds vanochtend voorbij en ze zijn allemaal goed gegaan naar mijn gevoel (yay!). Vanavond ga ik met mijn kamergenoot een jazz concert bijwonen en een nachtje bij haar ouders logeren om de laatste cadeautjes uit Nederland te geven en echt gedag te zeggen.

Ik wilde deze post gebruiken om terug te kijken op mijn vier maanden hier door een uitgebreide lijst te maken van alle opvallende en typische dingen en mijn "likes and dislikes about Korea".

Likes:

  • De ruime, groene en vredige campus
  • Bibimbap
  • Mijn kamergenoot en haar familie
  • Korea's koffie cultuur
  • Tteokbokki
  • Seoul Union Church
  • Makgeolli, vooral met kastanje
  • Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea is de absolute winnaar, zie foto!
  • Diners met je klas en leraar
  • Bulgogi
  • Het openbaar vervoer; spotgoedkope taxi's en een perfect metrosysteem
  • De kleding en accessoires
  • Ongeveer alle stationery
  • Café Loire; de beste koffie en een supervriendelijke bakker
  • De goedkope maar heerlijke lunches in de "Student Union Building"
  • Chillen langs de Han-river
  • Mul naengmyun
  • Yoghurt soju
  • Vrolijke liedjes of jingles die je overal kan horen
  • Streetfood
  • Ieder uitstapje waar ik over geblogged heb
  • Tteok
  • "Vatos" in Itaewon
  • Hiken (!)
  • Korean Air
  • Het gevoel van veiligheid op straat
  • De dormitory faciliteiten
  • Goedkoop eten
  • Koreaanse gastvrijheid
  • Het echte stadsleven
  • Yujacha
  • Pat-bingsoo
  • "Chimek" (Chicken and Beer)
  • Kimchi(freezers!)
  • Iedere jigae die ik hier geproefd heb
  • De late gesprekken met mijn roomie met pizza en kip


Dislikes:

  • Koreanen stormen overal binnen zonder op de uitgaande mensen te wachten
  • De cosmetische chirurgie moraal
  • Het kopieergedrag;voor je het weet wil je ook New Balance schoenen, een MCM handtas,
    een Eider winterjas..
  • Koreanen kunnen geen rechts aanhouden, ze botsen overal tegen je op
  • De rookcultuur (heeul veel mensen roken en een pakje sigaretten kost nog geen 2 euro)
  • Het afzichtelijke gerochel en getuf op straat van mensen (meestal na het roken)
  • Mijn bed in de dorm
  • De hoge prestatiedruk die heerst onder scholieren en studenten
  • De passieve houding van Koreaanse studenten in de les
  • Sundae (Koreaanse bloedworst, heb ik per ongeluk gegeten. Echt het meest onsmakelijke eten wat ik ooit heb gehad. De textuur, het idee..uugh.)

Opvallende dingen:

  • Koreanen noemen hun land "Korea" niet Zuid-Korea, alsof Noord en Zuid toch één is
  • De vele christelijke kerken en evangelisten op straat
  • De becijfering is veel subjectiever; heb je een goede houding dan kan je zo bonus krijgen
  • Koreanen lachen je uit als je je angsten uitspreekt over de rol van N-Korea, ze lijken geen dreiging te kennen
  • Couple kleding: couples dragen soms dezelfde schoenen of bril! Ook zijn couple ringen heel erg in.
  • Bijna alles is van Koreaanse makelij. Mijn wasmiddel is van LG, het slot van mijn kamer van Samsung en zo kan ik nog even door gaan.
  • "Wat je niet benoemt is niet gebeurd"

De titel van deze post uit onderstaand nummer, een nummer dat al een tijdje door mijn hoofd spookt en zeker op zondag door mijn koptelefoon zal klinken in het vliegtuig. De tekst is misschien wat te zwaarmoedig voor mijn situatie, maar mijn gedachten zijn zeker al in Nederland.


De likes overstijgen de dislikes met gemak en dat geeft ook mijn gevoel heel goed weer. Het was een ongelooflijk gave, indrukwekkende, onvergetelijke en leerzame tijd. Zondagochtend vertrek ik richting Incheon Airport voor een directe vlucht naar Schiphol! Bedankt voor het lezen van mijn blog! Annyeonghi-geseyo!

6 opmerkingen:

  1. Ahh, het einde is nu zo dichtbij! Heb zeker genoten van je avonturen, en ik weet nog genoeg waar je over kunt bloggen, har har! :p Goede reis zondag, en veel plezier met de laatste dingetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn persoonlijke likes van Korea:

    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea
    - Bubble tea; Gongcha's Oolong Bubble Tea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ik heb er gisteren 2 gehad! Na het eten stelde iemand voor om een toetje bij Gongcha te halen. Ze zijn wel minder lekker zonder jou hoor!

      Verwijderen
  3. We like you are coming back:) maar we hebben genoten van je blogs. Dat smaakt inderdaad naar meer. We doen graag meer indrukken op vanuit verre oorden. Tot zondag! M

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He, Irene, ik heb weer genoten van je blog. Van mij mag je lekker hiermee doorgaan hoor. Prachtige foto's ook, met die brug. Daar heb je vast over nagedacht! ;) Je likes en dislikes zijn zo herkenbaar...dat gerochel, hahaha een goede reis terug, en geniet nog even van de laatste momenten in Zuid-Korea...oeps: Korea. Vast niet de laatste keer dat je daar zal zijn. ;)

    BeantwoordenVerwijderen