vrijdag 20 september 2013

Seoul: week #4 Chuseok holiday


Afgelopen woensdag, donderdag en vandaag waren een kleine vakantie voor mij. Ook al heb ik uiteindelijk geen nachtje buiten de dormitory geslapen, ik was er even helemaal uit.

Ik kon me volledig laten meenemen door mijn kamergenoot en haar familie en alles lekker over me heen laten komen. Deze dagen waren een geweldige belevenis. Om gastvrijheid mee te mogen maken in een vreemd land, vind ik echt een van de mooiste dingen van mijn verblijf hier in Seoul.

De afgelopen dagen bezocht ik Insadong en Bukchon Village en mocht ik dineren en ontbijten bij mijn kamergenoot haar familie.

In een heel kleurrijk restaurantje ontmoette ik mijn kamergenoot haar zusje en aten we bibimbap als lunch. Het was een restaurant waar veel stelletjes komen omdat je er briefjes op mag hangen met een boodschap erop. Ook ziet alles er heel lieflijk uit. Mocht ik met Ruben naar Insadong gaan, dan weet ik waar ik nog eens terugkom ;).


Insadong zelf is wel wat toeristisch. Al helemaal tijdens Chuseok vind je er voornamelijk buitenlanders. Naast de standaard tourist shops zijn er wel hele authentieke winkeltjes te vinden met handgemaakte kleding of sieraden. Ik heb er een mooie jurk en rok weten te scoren voor een leuk prijsje. En het was nog helemaal niet zo'n punt om een juiste maat te vinden!

Erg grappig was onze volgende bestemming, het Alive museum met 'trickart'. Eigenlijk doe je er niets anders dan foto's maken en heel hard lachen om je zojuist gemaakte foto's.


Het was erg warm (30 graden) en daarom deden we rustig aan en hebben we na het museum pat-bingsoo besteld. Hmm, dat is echt een van mijn favoriete dingen hier. Bingsoo bestaat uit laag gecrusht ijs met een topping (rijstcakejes, rode bonen, roomijs) die je voordat je het gaat eten helemaal door moet roeren. Je kunt kiezen uit verschillende smaken, zoals groene thee, blauwe bes of chocola. Je deelt een kom met meerdere personen.


Aansluitend namen we een taxi richting Bukchon Village. Dit is een soort dorpje met traditionele Koreaanse huizen, die ook bewoond worden. We wandelden over hele steile wegen en links en rechts zag je echt prachtige huisjes. Wat mij denk ik het meest bij zal blijven van mijn bezoek is echter iets heel anders.


Mijn Koreaanse medereizigers werden namelijk aangesproken door een man met een reuzachtige camera met de vraag of hij wel een foto van mij mocht maken voor een blog, omdat ik zo lang en knap was. Haha! Het bleek een soort fotografieclub te zijn dat een blog bijhoudt. De foto's worden per mail verstuurd aan mijn kamergenoot, ik zal ze laten zien wanneer ik ze heb (tenzij ze helemaal vreselijk zijn natuurlijk :P).


Rond een uur of vijf was het tijd om de bus te nemen om te gaan eten mijn kamergenoot haar oom. Wauw, wat waren het echt allemaal vriendelijke mensen. Omdat mijn kamergenoot haar familie christelijk is voeren ze geen ceremonies uit die gewoonlijk bij Chuseok horen, maar hebben ze een groot diner samen en maken ze een wandeling op de berg naast hun huis.

We aten allerlei side dishes (o.a. bulgogi, kimchi, noodles, kip en groenten waar ik de naam niet van weet) en heel veel lekker fruit als toetje. De foto is helaas wat licht, maar het gaat erom dat jullie een impressie van de sfeer meekrijgen.


De volgende ochtend aten we ontbijt met elkaar, bestaande uit eigenlijk dezelfde gerechten als de avond ervoor! Ik heb volgens mij nog nooit zo'n groot ontbijt gegeten, maar het was echt heerlijk. Ik ben dol op de Koreaanse rijstcakes.


Na het ontbijt zijn we weer teruggegaan naar onze dormitory en hebben we even een dutje gedaan, om ons weer klaar te maken voor een diner bij de andere kant van de familie. Een heel andere sfeer was het dan de avond ervoor, omdat we niet gezamenlijk aten. Maar ik was dankbaar om aan te mogen schuiven en wat meer van het echte Koreaanse leven mee te mogen pikken.

We dronken aansluitend een kopje groene thee met daarbij een soort dorayaki van briochebrood bij mijn huisgenoot haar ouders thuis. We hebben laat in de avond weer de trein vanuit Ansan naar Konkuk genomen, omdat het praktischer was om terug te gaan.

Ik heb mijn vitamientjes zo wel weer binnen voor de rest van de week. Dit weekend mag ik hard aan de slag voor mijn studie, maar dat gaat helemaal goed komen met deze hernieuwde energie!

8 opmerkingen:

  1. Wow zeg, watertandend bekijk ik al die foto's! Allememaggies wat lekker allemaal. En dat zijn een paar strakke foto's van je Irene :P Je zit helemaal in je element he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo Irene, dat ziet er weer mooi uit. ik zet mijn schaaltjes alvast klaar voor als je terug bent:)
    En ook nog een fotoshoot, het kan niet op daar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, met Koreaans eten? ;) Of een lekker Hollands welkomsmaal? Wel wat moeilijk, stamppot of pannenkoeken in die kleine schaaltjes ;)

      Verwijderen
    2. Wij gaan voor Koreaans en draaien voor jou ons pannetje wel even om voor een flensje hoor

      Verwijderen
  3. Waaaaauw, wat een mooie jurk heb je aan op die ontbijt foto! Trickart is fantastisch en je hebt echt een paar fantastische foto's weten te maken. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt gehad afgelopen dagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Irene, hoe gaat het met jou? Waarschijnlijk heb je al weer van alles beleeft, denk ik. Hier gaat het prima. Mama is dit weekeinde fietsen met een aantal vriendinnen. Ik ben nu met Andrea thuis. Ik heb al weer behoorlijk geklust aan de celica dit weekeinde en het resultaat is prima. Nog een paar weken verder en ik heb hem bijna af. Op het werk gaat het prima. Ik heb het druk genoeg en merk weinig van een crisis. Opa is vandaag jarig dus daar gaan we vanavond heen. Verder gaat alles hier zijn gangetje. Ik ga nu even lekker in de tuin zitten. Tot de volgende keer. Groetjes, papa.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee papa! Ik heb het de afgelopen week een beetje rustig aan gedaan. Ben vooral op de campus geweest, had het druk met de studie. Ik heb dit weekend nog wel gewinkeld en gefietst langs de Han-river in de avond. Dat was echt heel mooi. Je zag een hele mooie skyline langs de rivier. Overal lichtjes :). Vandaag zou ik gaan wandelen in de bergen en morgen zou ik naar een pretpark gaan, maar vanwege de regen ging/gaat dat niet door. Ik hoop snel weer eens een nieuwe blogpost te kunnen schrijven. Feliciteer opa maar van mij, een verjaardagskaart is onderweg naar hem!

      Verwijderen