zaterdag 31 augustus 2013

Seoul: week #1


Het voelt voor mij alweer even geleden, maar afgelopen dinsdag was het zover: ik vertrok naar Seoul! Ik had in het weekend al afscheid genomen van mijn (schoon)familie, omdat ik zeker wist dat een afscheid op Schiphol met veel mensen erbij me wel zwaar zou vallen.

Ik was wel blij met deze beslissing want uiteindelijk, omdat ik het afscheid met alleen Ruben wel confronterend genoeg vond :P. Zo raar is dat, je weet al maanden en maanden dat je weggaat, maar op de een of andere manier komt het besef pas als je op Schiphol voor de douane staat en je je nog één laatste keer omdraait om te zwaaien.

Maar er is erg goed voor me gezorgd dinsdag, zowel voor als tijdens de vlucht. Charlotte heeft haar functie bij Korean Air ingezet voor een heuze VIP-treatment in de economy class. De stoel naast mij in het vliegtuig werd vrijgehouden, mijn grote koffer kreeg een priority label (zo ideaal, mijn koffer lag als tweede op de band op Incheon Airport) en ik heb een hoop miles gespaard voor mijn sky pass. We kregen beide ook een hele schattige en lekkere cupcake van haar om op te eten voor het vertrek.


Korean Air claimt in mijn beleving bovendien niets teveel met de slagzin "Excellence in Flight". De eerste maatschappij waar ik mee gevlogen heb waarvan ik vind dat de stewardessen echt nog klasse hebben. Zo leek hun haar allemaal precies hetzelfde te zitten en hadden ze allemaal een typische, maar heel aangename geur :P. Ik kreeg bibimbap als avondeten, en dat smaakte ook erg goed voor een vliegtuigmaaltijd. Je kon je helemaal tegoed doen aan verschillende drankjes en je had een hele fijne deken tot je beschikking. Ik vond het jammer om te zien dat het vliegtuig lang niet vol was geboekt. Dat kan geen goed teken zijn voor een vliegtuigmaatschappij.

Ik ging als een trein door de bagage afhandeling en douane en vond al snel de mensen van Konkuk. Helaas moesten we allemaal wel lang op de bus wachten richting Konkuk University en duurde de busreis zelf ook nog zeker anderhalf uur. Om half een 's middags was ik aangekomen op Incheon en om zes uur 's avonds zat ik pas in mijn kamer. Ik was al elf uur op voordat ik aan mijn tien uur durende vlucht begon. Maar goed een lange reis, dat hoort er ook bij!

Ik voel me sowieso een beetje hyper van de nieuwe indrukken, waardoor ik me overdag zeker energiek voel. De volgende ochtend heb ik een lekker broodje bij de boulangerie hier om de hoek gehaald met een sterke koffie, dat helpt ook :).


De stad is zo onvoorstelbaar groot en Konkuk is met geen enkele Nederlandse universiteit te vergelijken. Er staan echt tientallen verschillende gebouwen voor allerlei zaken en het complex is heel mooi groen met parkjes en een grote vijver. Ik ga zeker eens op een vrij moment wat foto's maken om jullie een beetje een indruk te kunnen geven.

Mijn kamer op de campus is ook echt heel fijn. Er is zeker genoeg ruimte om lekker te kunnen douchen, je spullen kwijt te kunnen en aan een bureau te zitten werken. Ook heb ik nog een beetje koelkastruimte en kan ik mijn was doen in het gebouw. Er staan hier vier verschillende flats waarin meer dan 3000 studenten verblijven. Ik slaap in de 'Dreamer' en opvallend is hier hoe streng de jongens en de meisjes van elkaar gescheiden worden. Er staan 24/7 guards voor iedere flat die checken of er geen jongens in de meisjes dorms komen en andersom.

Ik heb vandaag gehoord dat de huur per maand maar iets van 250 euro is. En dat is heel erg redelijk voor een wereldstad als Seoul. Ik zal binnenkort even wat foto's maken van mijn kamer. Het is nu namelijk te donker.

Mijn kamergenoot is nog niet op de kamer geweest, maar aan haar spullen te zien is ze Koreaans. Hopelijk kan ze een beetje Engels en kan ik met haar wat gaan optrekken de komende tijd.

Off-campus spreekt er echt werkelijk niemand ook maar een woord Engels. Zo beschamend vind ik het voor mij als toerist in restaurants. Op mijn eerste avond hebben we in een barbeque restaurant maar aangewezen wat onze buren aten en bij het bestellen van een lunch de volgende dag stonden we naar plaatjes te wijzen op ruiten, ik vond het echt vreselijk ongemakkelijk. Ik ga zeker een language course volgen. Dit weekend wil ik me gaan aanmelden (:.


Op donderdag ben ik met twee andere studenten van de RuG de wijk hier gaan verkennen en heb ik onder andere een hele schattige paraplu, pyjama, stationery en ontbijt (Kellogg's) voor zeker een paar maanden gekocht!

In de avond zijn we uit eten gegaan met de Koreaanse kamergenoot van een van de andere RuG studenten. We konden eindelijk een beetje zonder ongemak in een restaurant zitten en we hebben dan ook een hele gezellige avond gehad. Na het eten zijn we nog naar een bar gegaan waar met name makgeolli wordt geschonken.


Ik heb naast makgeolli er ook hele andere lekkere drankjes geproefd en ik vond de inrichting er echt geniaal. Zeker een plek waar ik terug wil komen. Maar man, die Koreanen kunnen drinken! Ik hield het niet bij hoor, haha. Op de wandeling naar huis kwam je ook heel veel zwalkende mensen tegen. Het is hier ook een ding dat je niet opgeeft met drinken en nooit zonder een drankje komt te zitten in een bar. De mensen bij je aan tafel houden je glas wel in de gaten en gieten bij als de bodem in zicht is. Grappig vind ik dat de opvatting hier is dat je eten bij je drinken besteld, in plaats van een drankje bij je eten.



Vandaag had ik een dag waarop eigenlijk alleen maar administratieve zaken geregeld moesten worden tijdens de 'welcome orientation'. We zaten met alle 180 exchange studenten in een grote zaal urenlang formulieren in te vullen en instructies aan te horen. Maar onder andere mijn Koreaanse bankrekening en alien registration card zijn nu aangevraagd. Na afloop hebben we met ongeveer 130 man bier gedronken en pizza gegeten in een bar verderop.

Ik voelde me er niet helemaal op mijn gemak, omdat ik veel meer geniet van goed eten en drinken in kleinere groepjes. Maar een exchange is er natuurlijk ook voor om veel mensen te leren kennen en ik wil daarom niet direct sjaak afhaak zijn. Ik vond het wel frappant om in diezelfde bar het bekertje te krijgen met de tekst zoals op de foto. Haha, een 'secret message'.


Mijn eerste weekend komt er nu aan voor mij. Morgen wil ik mijn definitieve rooster samenstellen en nog wat plannen maken voor de komende weken. Op zondag ga ik waarschijnlijk met een aantal mensen op pad voor wat sightseeing. Het is hier echt een andere wereld en dat is even wennen maar ik vind het tot nu toe ontzettend gaaf! I'll keep you posted!
~

An English translation will follow very soon. It's time for me to go to bed first!

14 opmerkingen:

  1. Hey Ireen,

    Je foto's geven een hele mooie indruk van je verblijf daar. Supergaaf joh! Ik vind je blog zo leuk dat je die van mij wel 3x per dag mag updaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :D Had ik daar de tijd maar voor!

      Verwijderen
    2. Dag Irene,

      Wat een mooi verslag! Ik ben Marloes dankbaar dat zij je heeft leren bloggen:)

      Verwijderen
  2. Ah brilliant! :D Ik word extreem blij en gelukkig je foto's en verhalen te zien. Everyday, everytime, enjoy your time~~! Hahaha, fantastisch die cupcakes ook van Charlotte. Stationery en échte Koreaanse BBQ... ik sluit me aan bij Ruben: van mij mag je wel 3x per dag updaten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, je hebt me geholpen een spelfout eruit te vissen :P Ah zo leuk dat we een blog hebben gemaakt!

      Verwijderen
  3. We genieten met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Irene, wat een leuk verhaal! Het ziet er allemaal profi uit en klinkt ook erg goed. Die Koreaanse gasten hebben wel gedacht moeten hebben: "wat overkomt ons nou, wat een leuke westerse chickies!!" :P Whaaa, ik wil die blinding lights in Korea ook wel zien nu, mazzelaar. ^_^ Take care en geniet van iedere minuut!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Irene! Dat klinkt allemaal supervet zeg :). Je schrijft het allemaal zo levendig dat het voelt alsof ik er bij was. Blijf vooral veel bloggen en lekker genieten hè!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jij mijn blogs leest Laura! Succes ook weer op de uni in Groningen! x

      Verwijderen
  6. incredible photos! such a wonderful culture!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Irene,


    Leuk om je eerste indrukken te lezen. Heb je inmiddels al kennis gemaakt met je roomie? Ergens ook wel handig dat ze er nog niet is, kun je ongestoord met Ruben skypen :P. Mooie foto's trouwens! Het lijkt me echt een hele beleving! Is het studiejaar daar nu ook begonnen? (gister begon hier het academisch jaar) Heel veel succes & plezier daar gewenst! Ik ben benieuwd naar je volgende blog! :)

    Ook groetjes van Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Johanna! Beetje een late reactie, maar heel erg bedankt voor je berichtje! Haha, het antwoord op al je vragen kun je inmiddels vinden in mijn nieuwe blogposts. Hoe gaat het met het besturen? Groetjes terug aan Gerrit!

      Verwijderen