maandag 25 november 2013

Ruben and Irene go Korean: Week #3


Inmiddels is Ruben alweer geland in Nederland en zijn mijn laatste vier weken Korea begonnen. Mijn eerste echte gevoel van heimwee bekroop me wel toen ik Ruben gedag moest zeggen. De komende weken zullen vooral in het teken staan van dingen afronden, gedag zeggen en tentamens voorbereiden en maken, dus het afscheid van Korea komt ook al dichtbij. Zo gek..

De laatste week van Ruben hier stond vooral in het teken van eten besef ik nu. Haha. Op mijn camera vond ik eigenlijk alleen foto's van alles wat we gegeten hadden, hoe typisch ook voor ons. Maar wat hebben we genoten van alle bubble tea's, rice cakes, jigae's, koffie's, verschillende kimchi's..


Een van de culinaire hoogtepunten was de "Gwangjang market", een grote markt waar je 's avonds aan kunt schuiven bij een van de vele stands. We deelden een pumpkin porridge (hobak jook) en rode bonen porridge (pat jook) en even later hebben we een gefrituurd visje aangevallen met onze chopsticks.


Ik weet al niet meer zo goed op welke dag het was, maar we hebben de afgelopen week ook het "Leum" (Samsung Museum of Art), bezocht in Itaewon. Het museum was echt mooi en wat ik vooral heel profi vond was dat je de nieuwste Samsung meekreeg met een stel oortjes als "tour gide". Er was onder andere een collectie met zeldzame Koreaanse objecten van celadon en moderne kunst.

Ik was nog helemaal niet eerder in de wijk Itaewon geweest. Ik voelde me er alsof ik ineens in een ander land was. Heel veel buitenlanders, duurdere auto's, design winkels en verkopers die je aanspreken. In de avond aten we bij "Vatos", een Mexicaans restaurant met een Koreaanse twist. Echt een ontzettend leuke tent en heerlijk eten. Ruben kon niet ophouden over hoe lekker hij de "galbi-taco's" vond. En ohja, ergens deze week hebben we ook nog onze favoriete snack van Japan weten te bemachtigen: takoyaki. Ook in Korea bekverbrandend lekker!

We hadden afgelopen weekend heel erg geluk, want de host van Ruben zijn verblijf ging allerlei soorten kimchi maken en wij mochten meekijken en meedoen met de lunch.


In november gaan veel families met elkaar kimchi maken voor het komend jaar, omdat er in de winter geen goede kolen groeien. Er zijn speciale kimchi-freezers hier in Korea, waar alle soorten kimchi's op verschillende temperaturen kunnen worden bewaard zodat je op elke moment van de dag, het hele jaar door, kimchi hebt. Naast alle verse kimchi aten we vlees van de voorpoot van een varken, rijst en dronken we makgeolli, voor lunch!

Op zondagochtend heb ik Ruben uitgezwaaid. Ik ben echt nog steeds verbaasd over hoe snel de tijd is gegaan en hoeveel leuke dingen we gedaan hebben. Ik ben heel blij dat ik mijn Korea-ervaring voor een deel heb kunnen delen met hem.

Vandaag was het weer flink aan de studie en weer focussen op mijn leventje in de dorm. In de avond had ik samen met ongeveer 10 andere studenten een afspraak met de docent waar ik al eerder over gesproken heb op dit blog, de leraar van de "10 redenen om hard te studeren" en filmpjes van hondjes in de les.

Het was een dinerafspraak om een uitgevallen les in te halen, maar wat we uiteindelijk hebben gedaan is kletsen en lekker eten..op kosten van de leraar! Hij trakteerde ons nog op koffie en taart toe! Ongelooflijk, only in Korea.


Dit zijn wel dingen die echt uniek zijn voor Korea en mijn verblijf hier zo leuk maken. Ik ga nog even genieten van mijn laatste weken en dan is het weer tijd voor mijn fijne leventje in het kleine Nederland.

3 opmerkingen:

  1. Waarom ben ik niet nog steeds in Seoul!?!?!?! Ik ben nog geen 24 uur thuis en ik mis het daar nu al. Ik ben blij dat je snel thuis bent Irene, maar geniet er nog extra van nu het nog kan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaat, een gratis dinertje van een leraar, haha wauw!! Super leuk! Al het eten ziet er ook zo heerlijk uit. Kon je dat maar meenemen in een tasje voor mij :( Wij kijken in ieder geval uit naar je terugkomst (vooral mama, hihi), maar geniet er nog even van!!

    PS. Je schrijft zo leuk! Ik vind dat je door moet gaan met bloggen, ook als je terug bent :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuke blogs en mooie foto's. Het eten ziet er inderdaad lekker uit.
      We gaan het straks vast ook wel proeven, we kennen Ruben zijn kookkunsten en hij heeft vast de ingrediƫnten goed onthouden.
      Vanavond even met je twinsister kunnen spreken via Skype.
      Gaat allemaal goed. We gaan de weekjes afstrepen. Ook hier vliegt de tijd, Liefs M.

      Verwijderen